Antwoord op al je vragen over IPL behandelingen

Heb je last van pigmentvlekken, diffuse roodheid of vaatjes in het gelaat? Dan is een IPL behandeling misschien wel iets voor jou. IPL behandelingen worden steeds populairder in de wereld van huidverzorging. De behandelingen zijn speciaal ontworpen om huidaandoeningen te verminderen en verwijderen. Maar wat houdt zo'n behandeling eigenlijk in? En wat zijn de voor- en nadelen ervan? In deze blog geven we antwoord op alle veelgestelde vragen over IPL behandelingen.

Wat is een IPL behandeling?

IPL staat voor Intense Pulsed Light. Het is een technologie die gebruik maakt van lichtflitsen om de huid te behandelen. Bij Care Clinic in Apeldoorn gebruiken wij IPL bij de behandeling van pigmentvlekjes en bij het tegengaan van diffuse roodheid en vaatjes in het gelaat. Behandelingen met de IPL zijn naast ontzettend effectief ook veilig. Bijkomend voordeel is dat de aanmaak van collageen en elastine gestimuleerd wordt. Hierdoor gaat de huid er jonger uitzien.

IPL bij pigmentvlekken

IPL is één van de meest effectieve methodes bij de behandeling van pigmentvlekken. Door middel van een speciale lamp worden er lichtpulsen op de huid afgegeven, die door de bruine kleur van de pigmentvlek in de huid worden opgenomen. De cellen met een teveel aan pigment worden tijdelijk verhit. Het lichaam breekt vervolgens het pigment af en stoot deze af met de normale dagelijkse huidschilfering.

IPL bij diffuse roodheid en vaatjes

Ook bij de behandeling van diffuse roodheid en vaatjes is IPL één van de meest effectieve behandelmethodes. Bij de behandeling hiervan wordt de energie van de lichtflitsen opgenomen door de eiwitten in de oppervlakkige bloedvaatjes. Door de warmte stollen de eiwitten in het bloedvat. De vaatjes worden vervolgens door het lichaam zelf opgeruimd.

Hoe ziet een IPL behandeling eruit?

Een IPL behandeling begint bij Care Clinic in Apeldoorn met het reinigen van de huid en het aanbrengen van een koelgel om de huid te beschermen en om het licht goed te geleiden. Vervolgens wordt de IPL-kop op de huid geplaatst en worden korte lichtflitsen op de huid afgegeven. Dit kan een licht warmtegevoel of prikkeling veroorzaken. De duur van de behandeling hangt af van het behandelde gebied, maar duurt meestal niet langer dan 30 minuten.

Wat is het verschil tussen een IPL- en laserbehandeling?

Hoewel IPL en laserbehandelingen beide gebruikmaken van lichtenergie om de huid te behandelen, zijn er wel wat belangrijke verschillen tussen beide technieken. IPL gebruikt een breed spectrum van lichtgolflengten, terwijl laserbehandelingen slechts één specifieke golflengte gebruiken. Hierdoor is IPL meer geschikt voor diffuse (verspreide) roodheid en de Nd:YAG vaatlaser, die we ook hebben, voor duidelijk waarneembare vaatstructuren. Tijdens het intakegesprek wordt altijd gekeken naar de indicatie en geven wij advies of behandeling met IPL of de laser (of een combinatie van beide) het meest geschikt is.

Bij welke lichaamsdelen is IPL behandeling effectief?

Bij Care Clinic in Apeldoorn kan je terecht voor IPL behandelingen van de wangen, neus, het hele gezicht, de hals, het decolleté en een combinatie van deze gebieden. Daarnaast gebruiken we deze techniek voor de behandeling van pigmentvlekken op dezelfde lichaamsdelen en de handrug. In sommige gevallen gebruiken we ook IPL om huidaandoeningen op de rug of borst te behandelen.

Bij welke huidaandoeningen wordt IPL ingezet?

IPL wordt vaak ingezet bij de behandeling van huidaandoeningen. Door de warmte die tijdens de behandeling op de huid wordt afgegeven, worden de huidcellen namelijk vernieuwd. Daardoor verminderen huidaandoeningen vaak aanzienlijk. Wij gebruiken IPL onder andere bij de volgende huidaandoeningen:

Is een IPL behandeling schadelijk?

Een IPL behandeling is over het algemeen niet schadelijk, mits deze wordt uitgevoerd door een ervaren huidtherapeut. De warmte die tijdens de behandeling op de huid wordt afgegeven zorgt in sommige gevallen voor roodheid, zwelling of blauwe plekjes. Dit verdwijnt meestal binnen enkele dagen vanzelf weer.

Is een IPL behandeling pijnlijk?

IPL behandelingen worden vaak als gevoelig ervaren. Hierbij maakt het wel verschil of er maar slechts een klein gebied of bijvoorbeeld het hele gelaat behandeld wordt. Elke flits voelt als een warm prikje en na de behandeling kan de huid gloeiend warm aanvoelen. Ook is het mogelijk dat de huid zwelling gaat vertonen. De huidreacties trekken binnen een aantal dagen vanzelf weg.

Is een IPL behandeling geschikt voor iedereen?

Nee, mensen met een donkere huidskleur, mensen die recent zijn blootgesteld aan de zon of mensen die bepaalde medicijnen gebruiken die de huid lichtgevoeliger maken mogen geen IPL behandeling ondergaan. Wij vragen hier altijd naar voordat we de behandeling uitvoeren.

Hoe veel behandelingen heb ik nodig?

De meeste mensen hebben tussen de twee en zes IPL behandelingen nodig, met een interval van drie tot vier weken tussen elke behandeling. Het precieze aantal behandelingen dat nodig is hangt af van de specifieke huidaandoening die wordt behandeld, het behandelde gebied en de gewenste resultaten. Bij de behandeling van pigmentvlekken hangt dit daarnaast af van de diepte van het pigment. Bij vaatjes of diffuse roodheid hangt dit vooral af van de ernst van de aandoening. Diffuse (verspreide) roodheid heeft vaak meer behandelingen nodig dan goed waarneembare vaatjes.

Waar moet je rekening mee houden na een IPL behandeling?

Na een IPL behandeling wordt aanbevolen om direct zonlicht te vermijden. De huid is namelijk wat gevoeliger voor zonneschade na de behandeling. Het is altijd belangrijk om de huid te beschermen met een zonnebrandcrème met een SPF van minstens 30. We raden daarnaast af om de eerste vijf dagen na behandeling naar de sauna te gaan of intensief te sporten. Dit versnelt namelijk de bloedsomloop in het lichaam warmt de huid op, wat de kans op ontstekingen of verergering van bijwerkingen kan vergroten. Bovendien kan zweet op de behandelde gebieden de huid irriteren.

Wat zijn de kosten van een IPL behandeling?

De kosten van een IPL behandeling variëren afhankelijk van het gebied van het lichaam dat wordt behandeld. De goedkoopste behandeling bij Care Clinic in Apeldoorn kost € 45,-. De prijs loopt op tot € 315,- voor de behandeling van het gehele gelaat, hals en decolleté.

Wordt een IPL behandeling vergoed?

Ben je aanvullend verzekerd? In dat geval is er een kans dat de behandeling van bepaalde huidaandoeningen met een IPL-laser geheel of gedeeltelijk door de zorgverzekering wordt vergoed, omdat wij geregistreerd zijn in het kwaliteitsregister en lid zijn van de NVH. Bij vergoedingen uit de aanvullende verzekering wordt geen aanspraak gemaakt op je eigen risico. Neem contact op met je zorgverzekering voor de polisvoorwaarden.

Wat zijn de voor- en nadelen van een IPL behandeling?

Je hebt nu al heel wat informatie gelezen over IPL behandelingen. Als we dit allemaal samenvatten zien we de volgende voordelen:

• IPL behandelingen helpen bij het verminderen van huidaandoeningen zoals acne littekens, rosacea, hyperpigmentatie en couperose.

• IPL behandelingen stimuleren de aanmaak van collageen en elastine in de huid, waardoor de huid er jonger en stralender uitziet.

• IPL behandelingen zijn over het algemeen veilig en er is weinig risico op bijwerkingen.

Helaas zijn er ook een aantal nadelen:

• Behandeling met IPL is gevoelig en kan als pijnlijk ervaren worden. De gevoeligheid is vooral waarneembaar tijdens het zetten van de pulsen, direct hierna voelt de huid warm aan maar neemt de gevoeligheid snel af.

• Na de behandeling kan er roodheid, zwelling en blauw/ grijze verkleuring optreden. Dit verdwijnt meestal binnen een paar uur, maar huidreacties kunnen ook tot 7 dagen na de behandeling (in enige mate) aanhouden.

Maak een afspraak

Wil je advies over een IPL behandeling, of direct een afspraak maken? Neem dan contact met ons op, of klik op de button ‘Maak afspraak’ rechtsonder.

Let op: voorafgaand aan de behandeling vindt eerst een intake gesprek plaats. Deze plan je gemakkelijk zelf in door op de knop ‘Maak afspraak’ te klikken. Je kan de intake en eerste behandeling achter elkaar boeken. Tot snel!