ORTHOMOLECULAIRE
THERAPIE

Heb je last van darmklachten, zoals prikkelbare darm syndroom (PDS), diarree of obstipatie? Of heb je regelmatig last van huidklachten zoals acne of rosacea? Breng je lichaam weer in balans. Pak de regie met orthomoleculaire therapie!

WAT IS ORTHOMOLECULAIRE THERAPIE?

Als mens zijn we opgebouwd uit cellen. En deze cellen hebben heel wat nodig om goed te kunnen functioneren. Orthomoleculaire therapie helpt jou en deze cellen zoveel mogelijk gezonde voedingsstoffen en zo min mogelijk schadelijke stoffen binnen te krijgen. En dat allemaal door middel van de juiste voeding. Met behulp van orthomoleculaire therapie zorg je voor een optimale concentratie van vitaminen, vetten, sporenelementen, eiwitten, mineralen en koolhydraten in je lichaam. Dit helpt je lichaam makkelijker herstellen van storende symptomen of (huid)ziekten.

Anchor 1

WAT DOET EEN ORTHO- MOLECULAIR THERAPEUT?

Een orthomoleculair therapeut helpt jou achterhalen waar je klachten vandaan komen. Om dit te doen, starten we met een intake en een onderzoek. We brengen je gezondheid en geschiedenis in kaart, bekijken je voedingspatroon en gaan dieper in op verstoringen - om een verband te leggen tussen je klachten en de processen in je lichaam. Om het advies te versterken, maken we waar nodig gebruik van laboratoriumonderzoek in de vorm van een bloedtest.

Care Clinic - Orthomoleculaire therapie - Apeldoorn

De informatie uit de intake en het onderzoek wordt door de orthomoleculair therapeut geanalyseerd. Wanneer dit klaar is, ontvang je de conclusies in een holistisch en persoonlijk adviesplan op maat. Dit advies start met een voedingsplan en, wanneer nodig, suppletie om tekorten in vitamines en mineralen aan te pakken. Ook helpt de orthomoleculair therapeut je met aanvullende adviezen op het gebied van beweging, slaap en stressmanagement. Op deze manier geven we je volledige lifestyle en gezondheid een boost te geven.

EEN HOLISTISCH EN
PERSOONLIJK ADVIESPLAN

In eventuele vervolgconsulten monitoren we je vorderingen én gaan we aan de slag met aanvullende begeleiding voor een optimaal resultaat. Het is ook mogelijk om tussentijds of na afloop een nieuwe meting te verrichten. Door de combinatie te maken tussen orthomoleculaire therapie en uitwendige behandelingen worden huidaandoeningen zoals acne en rosacea optimaal aangepakt. Door het adviesplan volledig te integreren in je leefstijl creëer je balans, energie en mentale rust. Met als resultaat dat je lichaam (weer) werkt zoals het hoort!

HET VERVOLG VAN EEN ORTHOMOLECULAIRE BEHANDELING

diana-kuleniuk-oIR-PrUuFas-unsplash.jpg

VOEDINGSSUPPLEMENTEN EN HIPPOCRATES

Het vitaminen en mineralen gehalte in voeding is de afgelopen decennia fors verminderd. Dat doet ons als mens geen goed. Daarom zetten we wanneer nodig ter aanvulling van je voedingsplan voedingssupplementen in. Dit doen we om je gezondheid optimaal te ondersteunen. Een andere reden dat we meer voedingsstoffen nodig hebben is om de grote hoeveelheid aan toxinen (uitlaatgassen, gewasbeschermingsmiddelen) te ‘detoxen’. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat verkeerde voedingsgewoonten een rol spelen bij het ontstaan van ziekten, zoals hart- en vaatziekten, maar bijvoorbeeld ook diabetes. Hippocrates (460 - 370 v. Chr) had destijds al het volgende inzicht: "Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding". Een voorbeeld hiervan is scheurbuik: dit bleek te voorkomen én te genezen door de inname van vitamine C uit bijv. sinaasappels, tomaten of paprika's.

ALTERNATIEVE GENEESWIJZE?

Orthomoleculaire therapie valt onder alternatieve geneeswijzen. Echter, is er inmiddels al veel meer bekend over de effecten van voedingsstoffen op het lichaam. Steeds meer inzichten worden dan ook overgenomen in de reguliere zorg. Het meest bekende voorbeeld hiervan is het advies om foliumzuur (vitamine B11) aan te raden bij een zwangerschapswens of tijdens de zwangerschap. Een ander voorbeeld is het advies van de gezondheidsraad om vitamine D te suppleren bij kinderen onder de 4 jaar, zwangere vrouwen, ouderen en mensen met een getinte huidskleur.

DE VOORDELEN VAN ORTHOMOLECULAIRE THERAPIE

Alle bovenstaande informatie laten zien hoe belangrijk het is dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Maar met alleen gezonde voeding kom je er dus helaas niet altijd. Orthomoleculaire therapie kan daarbij helpen. De voordelen van orthomoleculaire therapie op een rijtje:

1. Verbetering van de spijsvertering

Voedingsstoffen zoals vezels, eiwitten, gezonde vetten, vitamines en mineralen zijn essentieel voor de spijsvertering. Een tekort hierin kan leiden tot obstipatie of diarree. Een orthomoleculair therapeut zorgt met een voedingsplan en (wanneer nodig) voedingssupplementen dat de darmflora en daarmee de spijsvertering verbetert. Ook kan een orthomoleculair therapeut helpen met het opsporen van intoleranties of allergieën.

2. Verbetering van het immuunsysteem

Een gezond immuunsysteem is erg belangrijk voor het lichaam, omdat het je lichaam helpt met het bestrijden van infecties. Een voorbeeld is vitamine C. Vitamine C is een antioxidant die helpt bij het voorkomen van schade aan cellen en weefsels, waardoor het immuunsysteem gestimuleerd wordt. Vitamine D helpt bij het reguleren van ontstekingen en de productie van bepaalde immuun cellen. Wanneer je een tekort aan deze vitaminen oplost, verbeter je je immuunsysteem. Ook mineralen als zink en selenium helpen bij het stimuleren van het immuunsysteem.

3. Preventie van ziekten

Met orthomoleculaire therapie zorg je ervoor dat je lichaam de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnenkrijgt, zodat het optimaal functioneert. Dit kan helpen bij het voorkomen van aandoeningen zoals hart- en vaatziekten en diabetes.

4. Behandeling van chronische aandoeningen

Door het lichaam te voorzien van de juiste hoeveelheid voedingsstoffen wordt de functie van het immuunsysteem verbeterd en worden ontstekingen verminderd. Op die manier helpt orthomoleculaire therapie bij de behandeling van chronische aandoeningen. Bij Care Clinic in Apeldoorn kan je terecht als je last hebt van chronische aandoeningen als prikkelbaar darmsyndroom, acné en rosacea.